What-Is-Brand-Visual-Identity

هویت بصری چیست؟

هویت بصری چیست و چه اهمیتی دارد؟

هر از گاه دیده می شود تعریف مشترک بین برند، برندینگ و هویت بصری ارائه می شود که این موضوع به کلی اشتباه است. توجه نمائید که هر کدام از موارد، تعاریفی دارند که با هم فرق دارد و هر یک از آن ها مفاهیمی قابل تفکیک از همدیگر هستند. به علاوه هر سه مورد حاوی المان های جداگانه ای می باشند که در دیده شدن برند و موثر بودن آن تاثیر بالائی دارند. برند مفهم درکی می باشد که جامعه و حتی جهان از یک سازمان یا شرکت دارد. در کنار برند، مفهوم برندینگ به معنای فعالیت هایی است که برند یک سازمان را شکل می دهد. و در آخر  هویت بصری طراحی لوگو عنصر های برند را پوشش می دهد که برند با آن ها به وجود آمده است و موجب می گردد مشتری تصویر سازی مناسبی از سازمان و برند در ذهن خود دارا باشد.

با تکیه به تعریف بالا حالا بهتر می توان تعریف کامل تری از هویت بصری ارائه نمود. آنچه را که بیننده در نگاه اول از یک برند مشاهده می نماید با کیفیت محصول و خدمات مرتبط می سازد که هویت بصری و یا به اصطلاح (Visual Brand Identity) شکل می گیرد. این هویت هر چقدر قوی باشد، وفاداری مشتری را بیشتر خواهد ساخت و مجموعه به عنوان یک برند به مخاطب معرفی خواهد گشت.

اهمیت هویت بصری در برندینگ چیست؟

مجموعه ها و کسب و کار ها از هویت بصری به عنوان ابزاری موثر و قوی به منظور ایجاد فرق بین خود و رقبا استفاده می نمایند و بدین روش از مزایای برندینگ در دنیای کسب و کار بهره مند می گردند. در صورتی که به اطراف خود نگاهی دقیق‌ تر بیاندازید، مشاهده خواهید نمود که تقریبا هیچ کسب و کاری بدون نام وجود ندارد. طراحی لوگو کسب و کار های حاضر در سراسر جهان چه با فعالیت اینترنتی و چه غیر اینترنتی برای خود نام و نشانی بر گزیده اند. انتخاب نامی خاص و اختصاصی برای یک کسب و کار را می توان جزو اولین قدم ها برای طراحی یک هویت برند دانست.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگو صنعتی

طبیعتا هیچ کدام از ما دوست نداریم که از جایی خرید و یا خدماتی دریافت کنیم که نام، نشان و به صورت کلی هویتی مشخص ندارد. قطعا این موضوع برای طراحی لوگو ما در زندگی قابل لمس است. ما دوست داریم از برندهای معروف در دنیا خرید کنیم و یا غذاهای بهترین رستوران های زنجیره ای را برای یک بار هم که شده، امتحان کنیم.

هویت بصری چیست

مزیت های استفاده از هویت بصری و تاثیر آن بر کسب و کار

  • انتقال صحیح پیام سازمان به کاربران
  • اعتماد کاربران را به سادگی جذب می کند.
  • افزایش اعتبار در محیط کسب و کار
  • افزایش حس وفاداری و شناخت کاربران به برند
  • بهبود تجربه کاربری (UX)

در واقع برای این که بتوانیم از مزایای برندینگ  استفاده کنیم و در این مسیر موفق شویم باید قبل از هر چیزی به خوبی با دغدغه ها و نیازهای مشتریان خود آشنا شویم. یک سازمان تنها زمانی می تواند از مزایای برندینگ به خوبی استفاده کند که هویت برند خود را متناسب با مخاطب خود طراحی نماید.

مهم ترین اقلام هویت بصری برند 

مهم ترین عناصر هویت یک برند شامل:

  • لوگو: نمادی از کل هویت و برند)
  • طراحی لوازم التحریر: سربرگ، کارت ویزیت، پاکت و …
  • ابزارهای بازاریابی: بروشور ، بروشور ، کتاب ، وب سایت …
  • محصولات و بسته بندی: بسته بندی خاص و شیک برای محصولات
  • طراحی لباس: لباس‌ هایی فرم مشترک که توسط کارمندان پوشیده می‌ شود.
  • طراحی داخلی و خارجی: دکوراسیون محیط کار متناسب با رنگ سازمانی و طرح لوگو

بنابراین تمام عناصر هویت بصری به منظور ایجاد یک تصویر واحد در ذهن کاربران یک کسب و کار طراحی می‌ شوند. استفاده از این ابزارها در تکنیک های دیجیتال مارکتینگ نیز بسیار مفید واقع خواهد بود.

تاثیر تعیین رنگ های سازمانی در یک هویت بصری چیست؟

 در زمان های گذشته انتخاب رنگ های سازمانی در برند سازی کسب و کار ها زیاد مهم نبود. ولی امروزه طراحان و اشخاص صاحب نظر در این زمینه باور دارند که تاثیر رنگ‌ ها بر بیننده اگر بیشتر از یک لوگوی چشم نواز نباشد، کمتر از آن هم نیز نیست. اگر به بزرگترین برندها و استارتاپ های اطراف خود نگاه کنید، می بینید که یکی از مهمترین عواملی که آن ها را از سایر رقبا ماندگارتر می کند، استفاده از رنگ های سازمانی در طراحی ها و تبلیغات خود می باشد.

بیشتر بخوانید  اصول طراحی لوگو

به عنوان نمونه در فضای ارتباطات هنگامی که از رنگ زرد صحبت می آید یا می بینیم، بی اختیار ذهن ما به سوی اپراتور ایرانسل می رود. پس با انتخاب و استفاده از یک رنگ سازمانی مناسب، می توانیم ناخودآگاه مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهیم. به منظور انتخاب یک رنگ سازمانی تاثیر گذار، لازم است رنگ هایی را به کار ببریم که ارزش ها، شعار ها و خدمات ما را به دیگران منتقل سازد. شاید از خودتان سوال نمائید که آیا یک رنگ می تواند پیام، شعار و یا خدمات یک سازمان را به دیگران برساند؟! در جواب این سوال باید گفت بله. (تاثیر هویت بصری)

به این دلیل که رنگ ها می توانند مفاهیم بسیاری را منتقل نمایند. به عنوان نمونه، اگر رنگ سفید را به شما نشان دهند، به صورت ناخودآگاه به یاد صلح، امید، آرامش و سایر مفاهیم مرتبط خواهید افتاد. در علم روانشناسی این حقیقت ثابت و پذیرفته شده است که هر رنگی می تواند تاثیر به خصوصی در روحیات و احساسات افراد بگذارد. تعدادی از رنگ ها می توانند در مخاطبان احساس اطمینان و وفاداری را بیشتر نمایند و تعدادی نیز قادر هستند موجب نا امیدی و یا بی تفاوتی آن ها گردند.

پایه های مهم شکل گیری هویت بصری

  • فونت ها
  • انتخاب رنگ

  • فرم و شکل لوگو

  • ایمیل و طراحی سایت

  • کارت ویزیت و طراحی بسته بندی

  • طراحی هویت بصری در ظریف گرافیک

 

هویت بصری

تاثیر طراحی لوگو در هویت بصری 

طراحی لوگو برای یک کسب و کار یکی از تاثیرگذارترین راه های ثبت تصویر در ذهن مخاطب می باشد. لوگو یا آرم در واقع نمادی از برند شماست که کسب و کار شما را از سایر رقبایش متمایز می کند. لوگو  طراحی شده می تواند تنها یک تصویر یا متن و یا ترکیبی از هر دو آن ها باشد. اما دوباره تاکید می کنیم که منحصر بفرد بودن لوگو عاملی بسیار مهم در دیده شدن برند شما می باشد. طراحان بر این اعتقادند که هر چه لوگوی یک سازمان ساده تر باشد، به یاد ماندنی‌، قابل تشخیص و طراحی لوگو منظوره خواهد بود. همچنین باید به این نکته توجه داشت که لوگو باید بتواند ارزش های مختلف یک کسب و کار به نمایش بگذارد.

بیشتر بخوانید  ابزار های طراحی لوگو

تفاوت لوگو و هویت بصری چیست؟

بسیاری از افراد تفاوت میان هویت ، برند و لوگو را نمی‌ دانند و یا نمی‌توانند برای هر یک از آن‌ ها مرز مشخصی در نظر بگیرند. قبل از هر چیز باید بدانید که لوگو، برند و هویت سازمانی شما نیست. همچنین طراحی لوگو، طراحی هویت بصری و نام تجاری طراحی لوگو نقش های متفاوتی در کسب و کار شما دارند که در کنار هم یک هدف را دنبال می‌کنند. این هدف چیزی جز ایجاد یک تصویر واحد و مشخص در ذهن مخاطبان شما نیست.

بنابراین یک بار برای همیشه با تعریف هویت بصری، لوگو و برند آشنا می شویم و مرز مشخصی برای هر کدام از آن ها در ذهنمان ایجاد می کنیم:

  • برند: همان ایده‌ یا تصویری است که افراد در هنگام فکر کردن در مورد یک محصول خاص، خدمات و یا فعالیت های یک شرکت در ذهنشان ایجاد می‌شود.
  • هویت بصری: به اجزای ظاهری و ابزارهایی که به ایجاد تصویر و ذهنیت به خصوصی از برند در ذهن افراد کمک می کند، هویت بصری برند می‌گویند.
  • لوگو: لوگو یک نماد گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این‌ها باشد. لوگو یکی از عناصر این هویت است که تاثیر زیادی در ذهنیت افراد دارد.

افکار خود را به اشتراک گذارید